Reštaurovanie asambláží z 19. storočia

Reštaurovanie asambláží z 19. storočia

Vďaka Fondu na podporu umenia Trenčianske múzeum v Trenčíne tak ako po iné roky, aj tentokrát zreštaurovalo viaceré zaujímavé umelecké diela. Jedným z projektov bolo reštaurovanie asambláží z 19. storočia, získaných z kaštieľa Ilešháziovcov v Dubnici nad Váhom. Diela Trenčianske múzeum spravuje vo svojom fonde od roku 1942, kedy boli spolu s rozsiahlou obrazovou zbierkou rodu Ilešházi získané do múzea vďaka bývalému zamestnancovi a riaditeľovi múzea Štefanovi Pozdišovskému.  

Jedná sa o sériu štyroch maloformátových diel, ktorých pozadie tvorí akvarelová maľba, doplnená o postavy vytvorené z rôznych materiálov – textil, koža, kov, a i. Inšpiračným zdrojom boli pravdepodobne módne grafické listy, tzv. „La mode ilustree“, kde sú na grafických listoch plasticky uložené rôzne látky, stuhy, čipky, atď, v podobe šiat a doplnkov. Módne listy začali vznikať už koncom 18. storočia vo Francúzsku, na dvore Ľudovíta XIV., ako doklad módnych kreácií návrhárov vytvorených pre určitú osobu a príležitosť. Postupne sa s demokratizáciou odevu stalo cieľom grafických listov priniesť aktuálnu módu širšej verejnosti. Jednalo sa o kolorované grafické listy, ktoré bolo možné rýchlo a bez finančnej záťaže efektívne rozšíriť.

Reštaurované diela sú lokálneho charakteru, avšak kvalita akvarelovej maľby a tiež použité materiály odkazujú na vyššie vrstvy, pravdepodobne na niektorú príslušníčku z rodu Sina, ktorého príslušníci boli poslednými majiteľmi Dubnického kaštieľa. Od Štefana II. Ilešháziho, vtedy už finančne zruinovaného, odkúpil Dubnicu spolu s kaštieľom bohatý viedenský barón Juraj Sina v roku 1835. Jeho vnučka, barónka Ifigénia, vlastnila Dubnické panstvo s kaštieľom a tiež Trenčiansky hrad až do druhej dekády 20. storočia.

Asamblážové obrazy zachytávajú dve mužské a dve ženské postavy, odeté do rôznych druhov odevov. Základným cieľom reštaurovania bola stabilizácia nosičov - drevených dosiek, ktoré zlým technickým stavom poškodzovali maľbu, a tiež očistenie akvarelovej maľby a lepených textilných a iných doplnkov. Vzhľadom k rôznorodosti použitých materiálov bolo reštaurovanie, resp. čistenie diel technicky náročné. Reštaurovanie diel prebiehalo v ateliéri Mgr. art. Štefana Kocku. Celkové náklady na reštaurovanie predstavovali 6 680 eur, Fond na podporu umenia prispel sumou 3 000 eur.

Diela sú pre návštevníkov sprístupnené v expozícii Šľachtického sídla rodu Ambro v Beckove, ktoré Trenčianske múzeum spravuje. Nachádza sa tu expozícia venovaná bytovej kultúre šľachtických sídel v 19. a 20. storočí, neopomínajúc módu a módne doplnky z tohto obdobia.

Fotogaléria

9 fotografií