Reštaurovanie portrétov z pozostalosti Ľ. Jesenského

Reštaurovanie portrétov z pozostalosti Ľ. Jesenského

Predmetom ďalšieho projektu, ktorý finančne podporil Fond na podporu umenia, bolo reštaurovanie štyroch portrétov z pozostalosti Ľudovíta Jesenského, ktoré vo svojom fonde spravuje Trenčianske múzeum v Trenčíne.

Štyri portréty zo začiatku 19. storočia tvoria pravdepodobne súbor portrétov príslušníkov rodu Bánoci z Adamoviec (dnes obec Adamovské Kochanovce), ktorí sa v literatúre uvádzajú ako vlastníci adamovského majetku v 18. storočí. Portréty boli zasadené do rovnakých drevných rámov, ktoré sa budú reštaurovať v rámci reštaurátorských a konzervátorských ateliérov Trenčianskeho múzea.

 

Dva portréty zo súboru zachytávajú Mikuláša Bánociho a jeho manželku Karolínu, rodenú Príleskú. Zvyšné dva zobrazujú neznámu dámu a dievčatko s vtáčikom v ruke. Portréty Mikuláša a Karolíny sú na zadnej strane opatrené krátkym textom v latinčine ozrejmujúcim meno a pôsobenie osoby. Na portrétoch dámy a dievčatka štítky s textom nie sú, takže nie je možné určiť o koho sa jedná. Štítky na diela pripevnil pravdepodobne Ľudovít Jesenský (1867 – 1953), z ktorého pozostalosti obrazy pochádzajú. Jesenský pôsobil v Čachticiach, bol hlavným konzulom a zanechal po sebe bohatú portrétnu galériu najmä osobností z regiónu (Stredné Považie). Jesenskovci patrili k najstarším šľachtickým rodom na území Slovenska. Majetky v Čachticiach získali príbuzenskými vzťahmi, po Drugetovcoch získali kaštieľ, ktorý v Čachticiach stojí ešte dnes.

    

 

Portréty boli vo veľmi zlom stave takže kvalita diel nebola pred reštaurovaním plne čitateľná. Ide však o typické portréty zo začiatku 19. storočia, kde na datáciu diela a status osoby poukazuje najmä dobové oblečenie. Pre pánsku módu tohto obdobia je typický vysoký golier, zasahujúci až do tváre, bokombrady a vlasy sčesané do tváre. V oblasti ženskej módy prevládajú šaty typu „chemise“, strihané pod prsiami, z ľahkých látok a v páse previazané stuhami. Módne sú kratšie vlasy a drobné kučery usporiadané na čele.

    

   

Celkové náklady na reštaurovanie štyroch portrétov predstavovali 11 250 eur. Fond na podporu umenia poskytol na projekt dotáciu vo výške 5 000 eur, zvyšné náklady hradí Trenčianske múzeum z vlastných zdrojov. Reštaurovanie prebiehalo v ateliéri akad. mal. Márie Ďuricovej.

Trenčianske múzeum má záujem zreštaurovať celú zbierku portrétov z pozostalosti Ľ. Jesenského a po viacerých etapách, počas ktorých bude zbierka reštaurovaná, budú súčasťou expozície Draškovičovho kaštieľa v Čachticiach, ktorý Trenčianske múzeum spravuje. Kaštieľ prešiel celkovou rekonštrukciou a nachádzajú sa tu nové expozície. Prvé štyri zreštaurované portréty môžu návštevníci vidieť vystavené v priestoroch kaštieľa.

Text: Mgr. Veronika Ďurejová, historička umenia, Trenčianske múzeum v Trenčíne

Fotogaléria

30 fotografií